maandag 19 mei 2014

Terug op de Schelde, maar nu verderop

We zitten weer op de Schelde, die we een kleine week geleden hebben verlaten toen we bij Gent de Leie in gingen. Als we daar de rivier hadden vervolgd, waren we langs Tournai / Doornik en Valenciennes gekomen, maar hadden we veel eerder het stuurhuis moeten demonteren omdat we buiten het gebied van de grand gabarit waren gekomen. 

Dit is de gekanaliseerde Bovenschelde, of de Haut Escaut canalisé.
De eerste brug die we passeerden was aangegeven op 3.76 meter, maar daar bleken we met onze 4.25 meter toch onderdoor te kunnen. Dat gaf moed, of overmoed, aangaande de volgende brug; die zou immers ook wel hoger zijn dan aangegeven. Niet dus, helaas. Het kostte de arme Anna Koosje een paar diepe groeven op het dak, een ontzette uitlaat en een paar ontwrichte panelen van het stuurhuis. “Sorry” was te goedkoop gezegd, wat een hartzeer!
Cabrio!

Bij de eerste sluis konden we onze afstandbediening voor de automatische sluizen in ontvangst nemen. Dat systeem werkt fantastisch, al is het alleen maar omdat de schuttingen veel sneller gaan dan we ooit hebben meegemaakt bij handbediende sluizen. Als de schuiven opengaan, zit je binnen een paar minuten drie meter hoger. Bovendien lopen we geen enkel risico dat we scheef of dwars in een sluis komen te liggen, want ze zijn 5.60 meter breed en wij zijn er 5.04. We liggen dus lekker knus tussen de sluiswanden. Het is een aardige oefening voor sluizen verderop deze reis, die 5.05 meter breed zijn.


Deze automatische sluizen worden op afstand om zeven uur ’s avonds uitgezet. Waar je dus tegen die tijd ligt, daar lig je. Wij ervaren het als een teken van beschaving; er moet immers wel tijd zijn voor aperitief en een goede maaltijd. In ons geval kwamen we tot net voor Cambrai, waar we, vermoedelijk illegaal, vastmaakten aan een paar grote bomen aan de kant die bleken te horen bij een soort vakantiepark. Daar hebben we op een bankje met uitzicht op een forellenvijver zitten genieten van een heldere avondhemel met inzakkende bloemkoolwolken, die ons vertelden dat de aangekondigde onweersbuien van morgen misschien wel niet komen. Dat zou mooi zijn; dekzeilen bieden nu eenmaal minder bescherming dan een opgebouwd stuurhuis. Zelfs als dat wat ontwricht is…




Geen opmerkingen:

Een reactie posten