maandag 2 juni 2014

Parijs via de voordeur

Drie vaarwegen, Ourcq, Marne en zijkanaal
We liggen aan de linker Seine-oever bij de Pont de Passy, ongeveer aan de voet van de Eiffeltoren, en we voelen ons zeer bevoorrecht. Dit is weer een glanzende parel aan het snoer waar we eerder Passau, Regensburg, Boedapest, Bratislava, Beograd, Berlijn, Schwerin, Dresden, Amsterdam en Gent aan geregen hebben – om nog even te zwijgen over Rotterdam en Dordrecht natuurlijk. We houden niet op het te zeggen – wat een verbijsterende, wonderschone hoek van de wereld is dit, en wij hebben het geluk die te ervaren vanaf de mooiste kant, de kant van de waterwegen die zo’n belangrijke rol hebben gespeeld in de ontwikkeling van zijn economische en culturele rijkdom.

Tunnelingang Chalifert, vlakbij de Parijse metropool
De weg hiernaartoe bleef onwaarschijnlijk lang groen, stil en rustig. Vanuit onze auto-ervaring wisten we dat we onder de Boulevard Périférique doorvoeren – dat stond trouwens ook op de kaart – maar wát een wereld van verschil lag er tussen onze zes kilometer per uur beneden, verrassend genoeg langs groene oevers, en de filestilstand daarboven. We waren natuurlijk de hele tijd avalant, afvarend, wat betekent dat we weer heel wat sluizen  hebben gehad om ons wat dichter bij zeeniveau te brengen. Overig verkeer was er nauwelijks, de hele tijd al niet sinds pakweg Reims, wat ons opnieuw de verwondering bezorgde dat al die waterwegen en sluizen zowat alleen voor ons in stand gehouden worden. We hopen natuurlijk dat dit nog lang zo kan doorgaan, maar zo niet, dan hebben wij de buit binnen.
Ook Chalifert

In Menen kregen wij van een daar gelegen schipper een kaart te leen van de kanalen van Parijs, met als uitgangspunt de Ourcq. De Ourcq is een merkwaardig vaarwater, dat voor een heel groot deel vrijwel parallel loopt met de Marne. Alleen is er nergens een doorsteek of aansluiting. Zo liggen er op één punt drie vaarwateren naast elkaar, de Marne, het Canal latéral à la Marne, en de Ourcq. Wij hadden ons dus al voorgenomen dat we die Ourcq, die je alleen vanuit centrum Parijs in kunt, wel eens wilden exploreren. Maar dat blijkt niet te kunnen. De Ourcq is een kanaal dat niet voor de scheepvaart is gemaakt, maar voor de watervoorziening van de dorstige Parijse metropool. Je kon er alleen op terecht met heel smalle, ondiepe scheepjes, de flûtes de l' Ourcq, en dat er geen verbinding was met de Marne is ook logisch. Het drinkwater moest schoon blijven, en zeker vroeger was de Marne dat niet.

In Parijs, hadden wij bedacht, zouden wij proberen een ligplaats te vinden in het Bassin de l’Arsénal bij de Place de la Bastille. Dat gaat vooralsnog niet door, omdat we voor pleziervaart te lang zijn en er, voorzover we zouden besluiten dat we een passagiersschip zijn, de komende dagen voor beroepsvaart niet genoeg plek is. Vandaar onze plek op de drukke, minder beschutte Seine. Morgen gaan we een grote lus maken, de Seine af in westelijke en noordelijke richting, en proberen we een plek te vinden in het Bassin de La Villette. Vandaar gaan we later een keer onder een deel van Parijs door, alsnog bovenlangs naar het Arsénal. Hopen dat er dan plek is.


Notre Dame - wat een uitzinnige luchtbogen!











Ligplaats Pont de Passy

Geen opmerkingen:

Een reactie posten