Links de lus om Parijs; rechts Ourcq en Marne. De Seine komt uit het zuiden |
Het
gekronkel omspoelt ook Parijs. Iets voorbij de Eiffeltoren buigt de rivier naar
het noorden en zelfs het noordoosten af. Bij Billancourt voeren we onder de
Pont Renault door, en we herinnerden ons hoe dat automobielbedrijf niet lang
geleden voor veel ophef zorgde toen het onder druk van tegenvallende verkopen een
fabriek moest sluiten. Dat werd die in Billancourt, een enorm complex dat een
heel eiland in de Seine vulde. Nu staan er bouwkranen om een eerste aarzelend
begin te maken met de herontwikkeling.
Als
Renault geen werk meer biedt, wie dan wel? Een soort van antwoord ligt een paar kilometer
verderop: La Défense, een kantorenwijk die probeert de Londense city naar de
kroon te steken. Qua architectuur lukt dat aardig, ze hebben zelfs een eigen
gherkin, maar in termen van dynamiek en pure macho-drive denk ik niet dat ze in
de buurt komen.
Parijs
heeft veel meer Seine dan Amsterdam Amstel heeft, en wie dacht dat het verschijnsel
woonboot een Nederlandse uitvinding is, zit ernaast. Op alle toegestane plekken
ligt het dan ook vol met die dingen. De meeste zijn omgebouwde spitsen, en
allemaal hebben ze grote gaten in de romp laten maken om uitzicht naar buiten
en licht naar binnen te hebben. De uitkomst is dat ze er beslist een hekel aan
hebben als er iemand langszij komt liggen, want wég uitzicht en wég licht.
Péniches aménagées |
Écluse Porte de Paris |
Maar ineens lagen we voor een prachtige sluisingang, gebouwd in 1890 en nu gekoesterd als monument. Het hele Canal de Saint-Martin is dat trouwens, al heeft het weinig gescheeld of het was omgebouwd geweest tot flitsend snelle autoroute-toegang tot hartje Parijs.
Nu
zitten we op het hoogste punt, het Bassin de la Villette, niet ver voor de
ingang van de ondergrondse tunnel die ons later ter hoogte van de Place de la Bastille
weer op de Seine brengt. Dit voelt als het Parijs zo we dat vroeger spannend
vonden, dichtbij het Gare du Nord en de metrostations Stalingrad en Crimée. De
film Le Fabuleux Destin d’Amélie Poulain
speelde zich hier af; we hopen dat we haar nog te zien krijgen.
Dat hoogste punt in het kanaal roept natuurlijk de vraag op, waar dat zijn water vandaan krijgt. Dat is dus de Ourcq, het gekanaliseerde riviertje dat we eerder hebben genoemd als watervoorziening voor de stad en die hier het kanaal in stroomt. Het gaat dus niet alleen om drinkwater, ook om spuiwater voor de sluizen.
Dat hoogste punt in het kanaal roept natuurlijk de vraag op, waar dat zijn water vandaan krijgt. Dat is dus de Ourcq, het gekanaliseerde riviertje dat we eerder hebben genoemd als watervoorziening voor de stad en die hier het kanaal in stroomt. Het gaat dus niet alleen om drinkwater, ook om spuiwater voor de sluizen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten