Achter de valreep |
Met de reis hiernaartoe drong pas tot ons door hoe je met dertig à veertig kilometer per dag toch een heel eind kunt komen als je het maar lang genoeg doet. Zelfs ondanks onze omweg vanuit Dinant terug omhoog naar Antwerpen en Gent, hebben we zo'n afstand afgelegd dat we er met de auto ruim acht uur over deden om bij het schip te komen. Dat was inclusief de gebruikelijke opstopping bij Parijs, waar we stapvoets filerijdend op de A104 bij Chalifert de brug over de Marne overstaken. Daar hadden we een paar weken eerder ontspannen onderdoor gevaren, en met ongeveer dezelfde snelheid.
Het doel van de reis was drievoudig. Anna Koosje even opzoeken, zoals gezegd; de Sancerre en de Pouilly inslaan die we eerder hadden moeten laten liggen; en een kijkje nemen bij het geabandonneerde Canal de Berry.
Faguin en het kanaal; wij kwamen over de D15 |
ex-Canal de Berry, ex-sluis Faguin |
Over het Canal de Berry – wie het over de weg benadert, moet vreselijk goed opletten. Het is niet breder dan een sloot en het ligt hier en daar nog heel diep ook, zodat je er overheen bent voor je het weet. Wij vonden het bij het oude, verlaten sluisje van Faguin. Wat een wonder dat daar ooit scheepjes met vracht doorheen gekomen zijn! Het sluishuisje was wel bewoond, een idylle, zeker in de zomer, met de gebruikelijke drie meter afstand tussen het tuintje en de sluis. Dat was vroeger als jaagpad publiek terrein, en dat is het nog steeds.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten