zondag 6 juli 2014

Guédelon

Er was nog een extra reden om deze reis over land te maken. Toen wij varend in de buurt van Châtillon waren, kregen wij het bericht van een ex-matroos dat we zo mogelijk een uitstapje zouden moeten maken. Dit was zijn aanbeveling:
Leg aan in Châtillon sur Loire en pak de fietsjes of een taxi naar Guédelon, de plek waar een middeleeuws kasteel wordt gebouwd op de manier van de middeleeuwen.
Geen geitewollensokkenzooi, want 's avonds rijden de werklieden weer per Megane naar huis.
Maar op de werkplaats is het puur middeleeuwen en ambacht. Geen electrische machines. Het grootste geraas is een steenhouwer of een briesend paard. En het steekt niet op een dag. Of op een jaar. En ze gebruiken alleen lokaal materiaal. Het is in 1998 gestart als een project van een paar gedrevenen. inmiddels komen er zo veel (betalende) bezoekers, dat ze het kalmer aan willen gaan doen :) 
Vertragend procesmanagement ipv opleveringsgedreven projectmanagement. Wat een verademing.
Bouw van een muur.
 Tredmolen in plaats van bouwkraan.
Het was 34 kilometer, met de fietsjes toch een beetje ver, maar we wilden het wel graag gaan bekijken. Vandaar dit bezoek per auto.
De afzender van dit bericht was, niet toevallig natuurlijk, zelf een gedrevene, die bezig is met een plan om het in 1674 ingestorte schip van de Utrechtse Domkerk op dezelfde middeleeuwse manier weer op te bouwen. Misschien kost het vijftig, misschien honderd jaar; als je voor de eeuwigheid bouwt, is dat van geen belang. 

Toen ik voor het eerst van dit plan hoorde, kwam het me nogal wereldvreemd over. Wie krijgt bijvoorbeeld het Utrechtse gemeentebestuur zo ver dat een belangrijk plein midden in de stad decennialang een bouwput mag worden? Hoe moeten de bussen rijden als het Domplein weer Domkerk wordt? 
Het voltooide gewelf van de ridderzaal

Maar een bezoek aan Guédelon biedt andere perspectieven, in het bijzonder door de enorme bezoekersparkeerplaats. Jaarlijks komen er 300.000 belangstellenden naar deze uithoek, ver van stad of dorp. De dichtstbijzijnde stad is Auxerre, op ruim veertig kilometer afstand. 
De bezoekers van Guédelon kunnen alleen hun geld kwijt aan een toegangskaartje van 12,50 euro, het souvenir- en boekwinkeltje, en een aangeklede kop koffie. Als je bedenkt hoeveel geld 300.000 bezoekers in een winkel- en horecastad als Utrecht kunnen achterlaten, zou dat Domkerkplan economisch wel eens heel interessant kunnen zijn – nog helemaal los van de culturele en historische waarde. Zelfs het afgelegen Lelystad weet met de Bataviawerf jaarlijks 85.000 bezoekers te trekken. Utrecht moet met een Domproject een veelvoud kunnen halen.

In Guédelon werken 50 full-time medewerkers, volledig betaald uit eigen inkomsten, en elk jaar komen er 700 vrijwilligers "hun steentje bijdragen".


Geen opmerkingen:

Een reactie posten